Krönika

Nedan följer min krönika som publicerades i tidningen i lördags.


Nyckeln till framgång är att våga!


Nu är det bara tre veckor av skolan innan jag tar studenten och därmed lämnar gymnasiet för gott. Jag tror inte att det går att sätta ord på de känslorna som sprider sig i kroppen nu men en sak är säker – jag ska njuta av livet och lyckas. Efter att ha spenderat tolv år i skolan är man skyldig sig själv det. Det finns så mycket att se och göra i livet och alltför mycket tid ägnas åt att tänka i de negativa banorna. ”Det finns inga jobb”, ”Jag har inte råd att flytta hemifrån” etcetera. Vidga dina vyer och tänk längre än så! Själv kommer jag bege mig till England i höst för att jobba som au pair. När jag får frågan om vad jag har gett mig in på har jag inget svar, jag har bara bestämt mig – jag ska lyckas.

Allting handlar om att våga. Jag erkänner, jag är livrädd för vad som komma skall men det gäller att ta vara på sina chanser. Det är nu när man är som mest nyfiken och om man så vill, oerfaren, ska passa på att komma ut och se världen och få perspektiv på saker och ting. Det är så mycket man kommer sakna och längta tillbaka till men för att inte haka upp sig på det behöver man uppleva nya saker. Samtidigt får man chansen att lära känna sig själv bättre och på så sätt lättare inse vad man egentligen vill göra med sitt liv. Jag kan med säkerhet säga att mer än hälften av alla som tar studenten inte har någon aning om vad de vill göra. Skrämmande? Kan så tyckas men det blir inte bättre av att drabbas av panik och stressa fram ett svar bara för att. Det är något utav det sämsta man kan göra. Det måste få ta tid och jag anser att man borde spendera den tiden på ett roligt och lärorikt sätt. Jag ska ut och se världen.

Under alla år i skolan har jag lärt mig massor, både om mig själv och givetvis fått kunskap i ett antal olika ämnen. Nu tänker jag bära det med mig som jag i så många år byggt upp. Till er som inte tar studenten än vill jag uppmana att verkligen ta vara på tiden i skolan. Jag vet själv att man fått höra det så många gånger men om jag så skulle behöva skrika ut det för att få det att gå in så gör jag det. Jag är glad att jag tagit vara på mina år i skolan för jag vet att jag kommer ha användning av det i framtiden. Bara för att man tar vara på sina år i skolan betyder det inte att man har tråkigt – tvärtom! Jag har haft otroligt kul och ändå lyckats.

Snart står vi där lyckliga med våra vita mössor och inser att ett kapitel av våra liv är avslutat men det är nu allting börjar, det är nu vi ska lämna boet och testa våra vingar. Snart tar jag mitt pick och pack och lämnar Sverige med en enda sak i huvudet – jag ska lyckas och ingenting kan stoppa mig! Jag hoppas att alla kan ha den inställningen, tänk vilka fantastiska upplevelser man skulle få. Ett av A.A. Milnes citat lyder: ”Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.” Det är så sant som det är skrivet. Tänk inte för mycket, det leder inte alltid till något svar. Gör istället och du kommer finna svaret! Det handlar om att våga och att tro på sig själv – gör du det kommer det räcka långt.



Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0