Jämställdhet?

Innan jag lämnar datorn måste jag bara skriva några rader till. Idag diskuterade vi jämställdhet på svenskan, vilket kan vara ganska upprörande. Hur som helst så håller vi på att ta oss igenom antiken för tillfället och idag läste vi en text ur Lysistrates pjäs. Den handlade om när kvinnorna sexstrejkade för att få männen att sluta kriga. Bra gjort av kvinnorna! Hur som helst hängde den texten ihop lite med dagens jämställdhet. I Sverige fick inte kvinnorna rösträtt förrän 1921 och vilka var det som bestämde helt och hållet innan dess? Jo, männen såklart. Och visste du att det var helt lagligt att våldta sin fru till fram på 60-talet? Här snackar vi riktigt sjuka saker. Som tur är har ju lagarna förändrats något sedan dess, men det handlar om principen. Att det verkligen gått till så! När man pratar om jämställdhet tänker man oftast på löner, vilket också är upprörande. Trots att män och kvinnor har samma jobb och arbetar lika många timmar så tjänar männen mer. Varför? Varför är det så? Jag vet, livet är inte rättvist och kommer aldrig att vara det fullt ut heller, men snälla! Det finns absolut ingen som helst anledning till att männen ska få mer pengar än kvinnor endast för att dom är män?! Vår kvinnliga lärare berättade också att till och med manliga lärare tjänar mer än kvinnliga lärare. Det är inte särskilt stor skillnad på summorna men det är ändå skillnad. Jag är absolut inte feminist som många killar kanske kommer tro nu om dom läser inlägget, men jag tycker att kvinnor ska ha samma rätt som männen. Vi kvinnor älskar er män, och ni älskar oss kvinnor.


Rättvisa tack! 



Kommentarer
Lia

jättefin blogg :D

2008-09-02 @ 13:39:51
URL: http://mydear.blogg.se/
jannica

hoppas du får en bra dag , allt bra med dig?

2008-09-02 @ 14:12:37
URL: http://jannicaak.blogg.se/
Ida Björck

det finns helt enkelt ingen rättvisa i världen, och jag kan faktiskt säga att jag håller på att bli feminist, kanske ingen sådan där tokig en, hah men du fattar :)

2008-09-02 @ 14:51:15
URL: http://idahbjork.blogg.se/
CAJSA

Usch, jag tycker sånt där är hemskt.. Men ärligt tarlat, om vi kvinnor faktiskt verkligen ville göra nånting åt saken skulle det inte vara särskilt svårt.. Jag har iallafall aldrig blivit särbehandlad på ett negativt sätt p g a att jag är tjej, eftersom jag säger till ifall jag inte är nöjd med situationen :)

2008-09-02 @ 20:27:46
URL: http://cajsass.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0