Ödet

Idag hade vi en diskussion i klassen om ödet. Vad man tror ödet är, vad det har för betydelse för sitt egna liv och om man tror på det. Jag kan börja med att säga att jag tror på ödet. Folk som känner mig kan tyckas anse det som ganska konstigt med tanke på att jag inte har någon annan slags tro, men ödet - ja det tror jag verkligen på. Det är inte alls samma sak som att tro på Gud eller något sådant. Vi kan börja med att reda ut vad ödet överhuvudtaget är och vad det innebär. Åtminstone vad jag tror och anser. Ödet är något som bestämmer åt vilka vägar livet kommer gå, och vad som komma skall under olika händelseförlopp. Min svenskalärare berättade om något som hänt en man som var ute och åkte bil, han skulle inte till någon särskild plats utan åkte bara runt. Han åkte förbi en skjutbana, och där stod det folk med sina vapen laddade och sköt. Plötsligt kom ett skott emot honom, rakt genom hans tinning. Hade han bara haft rutan stängd hade han klarat sig, hade skottet bara kommit någon centimeter ifrån tinningen hade han överlevt. Det är ett exempel på vad ödet styrt enligt min åsikt. Sådana saker som inträffar, som verkligen inte borde inträffa och som i stort sett aldrig inträffar. Mycket i sitt liv styr man själv och går saker och ting rent ut sagt åt helvete får man ofta skylla sig själv. Men ibland, ja ibland är det faktiskt ödet som styr åt vilket håll livet kommer gå. Så nu till den stora frågan.

Tror du på ödet, och isåfall - varför?









Kommentarer
Jonna

tack :) detsamma

2008-08-28 @ 22:29:07
URL: http://jth.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0